آمادگی سازمان هواپیمایی برای استفاده از ظرفیت دانشبنیانها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی این سازمان برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در صنایع پشتیبان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز خبر داد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی درخصوص نقش دانشبنیانها در توسعه صنعت هوانوردی و حمایتهای سازمان هواپیمایی اظهار داشت: در صنعت هوانوردی، ۴ رکن اصلی شامل ناوگان، فرودگاه، صنعت پشتیبان و نیروی انسانی در کنار هم به منظور فراهم کردن یک حمل و نقل امن و ایمن بار و مسافر، فعالیت میکنند.وی در ادامه توضیحات خود گفت: ناوگان شامل انواع هواپیما پهنپیکر (Wide Body) ، هواپیماهای کوچک و بالگرد است، فرودگاهها از فرودگاههای بینالمللی تا باندهای کوچک و ترمینالهای روی آب را شامل میشود و صنعت پشتیبان که قادر است فرودگاهها و هواپیماها را به لحاظ فنی، سرپا نگه دارد.
اگر نتوانیم تعمیرات و نگهداری هواپیما را به درستی انجام دهیم و یا رادار و تجهیزات فرودگاهی را به درستی نگهداری نکنیم، کل مجموعه صنعت هوانوردی شروع به اُفت میکند
وی یادآور شد: در سالهای قبل از انقلاب چون حوزههای نگهداری و تعمیرات هواپیماها به OEM (شرکتهایی که قطعات یا سیستمهای کامل را برای یک هواپیما تولید میکنند) وصل بودند مسالهای نداشتیم ولی امروزه لازم است خودمان رفع نیاز کنیم.
کشور به معنای واقعی، در صنعت هوایی به شرکتهای دانشبنیان نیاز دارد
پورفرزانه افزود: در زمینههایی مانند طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات موتور هواپیما، سیستمهای ارابه فرود، تمامی قطعات و اجزای تشکیلدهنده هواپیما و فرودگاه و انواع رادار و تجهیزاتی که برای سامانه ناوبری و هدایت هواپیما استفاده میشود، ورود کنند و معتقدیم تمام اینها باید از طرف دانشبنیانها پشیبانی و تامین شود.رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه خلبانها باید به طور مرتب آموزش ببینند و برای استفاده از برخی انواع سیمولاتور (دستگاههای شبیهساز پرواز هواپیما) باید خلبانها برای آموزش به خارج کشور اعزام شوند، گفت: شرکتهای دانشبنیان در صنعت پشتیبان و تربیت نیروی انسانی میتوانند برای سازمان هواپیمایی مفید و موثر باشند.وی درباره نحوه همکاری دانشبنیانها با صنعت هوانوردی گفت: این بخش، به بستههای ترکیبی علمی اقتصادی نیاز دارد، ما باید اول نیازها و همچنین توان خود برای تامین منابع مالی این نیازها را به دانشبنیانها اعلام کنیم و آنها نیز توان علمی خود برای برآورده کردن انتظارات را به ما اعلام کنند.
فعالیت ۴۵۰ شرکت دانشبنیان در حوزه صنعت هوانوردی
پورفرزانه با اشاره به فعالیت حدود ۴۵۰ شرکت دانشبنیان در حوزه صنعت هوانوردی کشور، عملکرد آنها را ناکافی ارزیابی کرد و پاسخگوی نیازهای موجود ندانست.رئیس سازمان هواپیمایی اظهار داشت: تیم ما در حال تعریف بستههای حمایتی در رابطه با هر یک از قطعات و اجزای تشکیلدهنده هواپیما و فرودگاه در قالب اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان، هستند و آنها را موظف کردهایم که هر یک از نیازهای صنعت هوایی را در قالب یک بسته، تعریف کرده و به عنوان نیاز به دانشبنیانها معرفی کنیم.
وی معتقد است اگر سازمان هواپیمایی، بازار را برای شرکت دانشبنیان، گارانتی کند، سرمایه کافی در ایران وجود دارد که در این کار قرار گیرد، باید زمین بازی برای بازیگران عرصه دانش و صنعت ایجاد و تولیدات آنها گارانتی شود
پورفرزانه خاطرنشان کرد: سالیانه در کشور، یک میلیارد دلار، بلیط هواپیما فروخته میشود اما به جای اینکه شریان اقتصادی این بلیطفروشی از جریان شرکتهای دانشبنیان عبور کند، جریانش از جیب تامین کنندگان و واسطه ها میگذرد زیرا اگر نیازهای صنعت هوایی در داخل تامین نشود، مجبور به خرید از خارج و بعضا با واسطه خواهیم بود و سود آن نصیب آنها میشود.وی ارتباط دانشگاه و صنعت را ناکافی توصیف کرد و درباره ریشهیابی این نقیصه گفت: ریشه مشکل به این خاطر است که صنعت، بیرحم است و به دنبال دستاوردهای ملموسی است که نیازهای موجود را برطرف کند ولی دانشگاه بر آموزش تئوری رغبت بیشتری دارد و اغلب علاقهای به رساندن محصول به نتیجه واقعی عملیاتی ندارند.
پورفرزانه تصریح کرد: این درحالیست که باید یاد بگیریم شکست خوردن، بخشی از زندگی ماست، بسیاری از افرادی که در حوزههای دانشی فعالیت میکنند ترجیح میدهند نتیجه کارشان در همان مرحله تحقیقات، باقی بماند ولی بدانیم شکستی که ما را از بین نبرد، حتما ما را قویتر خواهد کرد.
منبع: ایرنا