ابلاغ برنامه ارتقای بهرهوری بخشهای اقتصادی «صنعت» و «استخراج معدن»
دبیرخانه نظام ملی بهرهوری ایران، برنامه ارتقای بهرهوری دو بخش اقتصادی «صنعت» و «استخراج معدن» را جهت اجرا به تمام دستگاههای اجرایی نقشآفرین در این بخشهای اقتصادی ابلاغ کرد.
به گزارش "گسترش، تولید و تجارت" به نقل از سازمان ملی بهره وری، در راستای انجام تکالیف مندرج در تبصره ماده (۲) برنامه هفتم پیشرفت، دبیرخانه نظام ملی بهرهوری ایران، برنامه ارتقای بهرهوری دو بخش اقتصادی «صنعت» و «استخراج معدن» را جهت اجرا به تمام دستگاههای اجرایی نقشآفرین در این بخشهای اقتصادی ابلاغ کرد.
این برنامهها با هدف تحقق سهم ۳۵ درصدی بهرهوری از رشد اقتصادی کشور و با رویکردهایی نظیر فعالسازی ظرفیتهای راکد، شناسایی و رفع اتلافها، تکمیل زنجیره ارزش و حفاظت از محیطزیست تدوین شده است
وزارت صمت مسئولیت تهیه برنامه این دو بخش حملونقل و ساختمان را برعهده داشته و پس از بررسیهای کارشناسی در کمیتههای تخصصی، نهایتاً مور تایید و تصویب کارگروه نظام ملی بهرهوری قرار گرفت.
اهداف برنامه ارتقای بهرهوری دو بخش اقتصادی «صنعت» و «استخراج معدن»
در این برنامه، بهبود شاخصهای اختصاصی بهرهوری بخشهای صنعت و معدن نظیر «شدت مصرف انرژی»، «ضریب بهرهبرداری از ظرفیت تولید»، «درصد خامفروشی» و «سهم استفاده از منابع آبی نامتعارف در تامین نیاز آبی صنایع»، «شدت مصرف آب»، «ضریب بازیافت باطلههای معدنی» و «شدت کربن» هدفگذاری شده و در اولویت اجرا قرار گرفته است.
بهمنظور پایش و تحلیل روند تحقق این اهداف، برای هر کدام از شاخصهای اختصاصی بهرهوری، برنامههای عملیاتی تدوین شده و مقرر است، پیشرفت کار با کمک نماگرهایی مشخص، گامبهگام رصد شود
انتظار میرود، اجرای این برنامهها با حل مسائل و چالشها، راه را برای ارتقای بهرهوری در بخش صنعت و معدن هموار کنند.شایان ذکر است، برنامه ارتقای بهرهوری ۵ بخش اقتصادی شامل بخشهای اقتصادی کشاورزی، آب و برق، ساختمان، حملونقل و انبارداری و ارتباطات نیز قبلا تدوین و ابلاغ شده است.