انتخاب بندر انزلی بهعنوان پایلوت اجرای نرمافزار هوشمندسازی عملیات راهنمایی شناورها
بندر انزلی بهعنوان پایلوت اجرای نرمافزار مدیریت عملیات راهنمایی شناورها انتخاب گردید تا فرآیندهای ورود و خروج شناورها و تخصیص راهنما در این بندر بهصورت هوشمند و سیستماتیک انجام شود و تجربه مدیریت عملیات راهنمایی در بنادر کشور بهینهسازی گردد.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، در ادامه برنامه هوشمندسازی خدمات دریایی و ارتقای بهرهوری در فرآیند عملیات راهنمایی، ماژول و نرمافزار مدیریت راهنمایی شناورها در بندر انزلی بهصورت آزمایشی در ۳ دی ماه تحویل و راهاندازی شد. این نرمافزار با حضور راهنمایان بندر و مسئولان دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و نمایندگان حوزه فناوری اطلاعات و اداره عملیات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
انتخاب بندر انزلی بهعنوان پایلوت به دلیل تجربه موفق اجرای پروژه های دریایی و آماده بودن بستر نرمافزاری انجام شد
پس از رفع مشکلات اولیه و اعمال پیشنهادات راهنمایان، نرمافزار ارتقا یافته و مبنای راه اندازی نرم افزار در سایر بنادر کشور و ایجاد زمینه برای اجرای کامل هوشمندسازی عملیات دریایی خواهد بود.
نرمافزار مدیریت راهنمایی شناورها در بندر انزلی جایگزین فرآیندهای سنتی و کاغذی خواهد شد
علاوه بر کاهش هزینه و به هنگام شدن تبادل اطلاعات، مدیریت ورود و خروج شناورها، تخصیص راهنمایان بر اساس گواهینامه، مهارت، نوع شناور و شیفت کاری، نوبتدهی منظم و گزارشدهی دقیق را بهصورت یکپارچه و سیستمی امکانپذیر خواهد نمود.
ثبت تمامی اطلاعات مربوط به عملیات راهنمایی در سیستم جامع دریایی، امکان مدیریت بهینه منابع انسانی و تطبیق مناسب راهنمایان با شناورها را فراهم کرده و از بروز خطا یا کار سلیقهای جلوگیری میکند
همچنین ؛ این نرمافزار با فراهم کردن ابزارهای گزارشدهی دقیق، امکان تحلیل عملکرد راهنمایان و بهینهسازی برنامهریزی شیفتها را برای مدیران بندر فراهم میکند. اجرای پایلوت در بندر انزلی پیشزمینهای برای گسترش این سیستم در سایر بنادر کشور و ارتقای سطح بهرهوری، نظم و شفافیت در فرآیندهای راهنمایی شناورها خواهد بود.
این اقدام بخشی از برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برای هوشمندسازی عملیات دریایی و افزایش کیفیت ارایه خدمات دریایی و بهره وری و مدیریت منابع انسانی است.