اهمیت حقوق مالکیت معنوی در تجارت ایران
امروزه فضاي رقابتي، سازمان ها را ملزم به تغيير شيوه ي مديريت نموده است. سازمان ها براي بقاء در محيط رقابتي ترغيب ميشوند تا ضمن توجه به نوآوري جهت کسب مزيت رقابتي از منابع سازماني به صورت کارآ تري استفاده نمايند. از سويي سازمان ها و شرکت هاي داراي مزيت رقابتي به مديريت مالکيت فکري براي حفظ و صيانت از دستاوردهاي نوآورانه خود نياز دارند.

تاریخچه حقوق مالکيت معنوي یا دارایی فکری
مالکیت فکری
مالکيت معنوي یا دارایی فکری
انواع مالکیت و دارایی ها عبارتند از: دارایی های متحرک و غیر ثابت (مانند میز، صندلی، اتومبیل و ...) ، دارایی های غیر قابل حرکت و ثابت (مانند زمین، ساختمان و ... ) و دارایی های فکری يا مالکيت معنوي. دارایی فکری عبارت است از نتیجه و محصول فعالیت خلاق و ذهنی انسان که دارای ارزش تجاری می باشد. این فعالیت نوعی دارایی یا سرمایه محسوب شده که قابل تملیک، خرید و فروش، واگذاری، تبادل و حتی اهدا می باشد. این نوع دارایی ها را «دارایی های غیر ملموس» نیز می نامند. از سوی دیگر، زمان و تلاش صرف شده برای ایجاد یک سرمایه یا دارایی فکری، نوعی سرمایه گذاری است که حفاظت و حراست از آن دارای اهمیت ویژه می باشد.
علاوه بر نقش اساسی دارایی های فکری در تقویت نوآوری به عنوان موتور محرک اقتصاد بر پایه دانش، چون تبادلات بین المللی از ضروریات توسعه ی علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی کشورها شناخته می شوند، برخورداری از نظام دارایی های فکری کارآمد، نظام مند و پویا از پیش شرط های اصلی موفقیت در عرصه ی انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.
1- نظام عرضه: دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و...
2- نظام بسترساز: دولت و سیاست های آن
3- نظام تقاضا: سازمان ها، نهادها، صنایع و...
• ایجاد وجهه قانونی برای حقوق دارایی های فکری و اقتصادی پدیدآورندگان کار فکری
ارتباط مالکيت فکري با کسب و کارهاي تجاري
مالکيت فکري ، جوهره شرکت هاي دانش بنيان دانايي محور و دارايي ارزشمند محققان است. از اين رو آگاهي از مديريت مالکيت فکري مي تواند در توسعه کسب و کار آنها تاثير به سزايي داشته باشد..مالکيت فکري همانند خلاقيت و قوه ابتکار بشري در زندگي روزمره ما به طور ويژه اي نمود پيدا کرده است. هر محصول يا خدماتي که در زندگي روزانه مان استفاده مي کنيم نتيجه زنجيره ي بهم پيوسته اي از نوآوري هاي کوچک و بزرگ از قبيل تغيير در شکل ها، يا بهبود عملکرد يک محصول و روشي که امروز انجام مي دهد، است. براي درک بهتر، محصول ساده اي مانند خودکار را در نظر بگيريد مصاديق مالکيت فکري آن به شرح ذيل است:
• حق اختراع (پتنت ): که در آن اختراع مشهور آقاي لويساو - يسرو در مورد نوک ساچمه اي (بال پونيت) است، افراد ديگري اين محصول را بهبود داده اند که همه آنها توسط حقوق مالکيت فکري مورد حمايت قرار گرفته اند.
• علامت تجاري : برند خودکار يکي از مصاديق مهم مالکيت فکري است که در بازاريابي بهتر محصول کمک شاياني مي کند.
•طرح صنعتي : شکل ظاهري خودکار نيز باعث جذب مشتري خواهد شد.
• حق اختراع (پتنت): بخش هاي مختلف فني يک دستگاه پخش سي دي، جزء جزء توسط حق اختراع محافظت مي شود.
• طرح صنعتي : طرح ظاهري آن مي تواند به وسيله حقوق طرح هاي صنعتي مورد حمايت قرار گيرد.
• علامت تجاري: عنوان برند آن به وسيله حقوق علايم تجاري مورد حمايت قرار مي گيرد.
- ایجاد انگیزه برای متخصصین، محققین، مخترعین مراکز علمی و پژوهشی و صنعتی و نیز صاحبان فکر و ایده در سطح جامعه
- جلوگیری از اختفای یافته های فکری و فناوری
- انتشار دقیق و صحیح فناوری های جدید
- جلوگیری از تکرار موضوعات پژوهشی و اتلاف وقت و سرمایه
- تسهیل انتقال فناوری
- آگاهی از روند توسعه فناوری در کشورها
- آگاهی از سطح و روند فعالیت های تحقیقاتی رقبا، در فرآیند توسعه فناوری
معایب قوانین حقوق مالکيت معنوي
- ممانعت از نسخه برداری از فناوری
- انحصاری کردن فناوری
- دولتی نمودن تحقیقات و کاهش انگیزه برای تحقیقات
- افزایش قیمت کالاها و خدمات و فناوری ها به علت انحصار
اقسام حقوق مالکيت معنوي
حقوق مالکيت معنوي و انتقال تکنولوژي
رابطه کسب وکار و مالکيت فکري
ایده های «نوآور و خلّاق» اساس کسب و کار شرکت های موفّق هستند و از ارزش اقتصادی کمی برای شرکت ها برخوردار هستند. تبدیل ایده ها به محصولات و خدمات نوآورانه و کسب سود، نیازمند توسعه و تجاری سازی موفّق آنها است. برای تبدیل ایده های نوآورانه و اختراعات به محصولات رقابتی، مالکیّت فکری و به ویژه گواهی نامه های اختراع ، حیاتی است. دستیابی به حقوق انحصاری، تحکیم جایگاه شرکت در بازار، بازگشت سریع تر سرمایه گذاری ها، فرصت لیسانس دهی یا فروش اختراع، افزایش قدرت چانه زنی و ایجاد تصویر مثبت از شرکت، نشان دهنده ضرورت ثبت اختراعات و منافع حاصل از است. از طرفی دیگر ثبت اختراع توسط اشخاص دیگر، از دست دادن مزایای اختراع، احتمال برای لیسانس، فروش یا انتقال فناوری، از معایب عدم توجه به ثبت اختراع می باشد. پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان در فرآیند دست یابی به حمایتهای مالکیت فکری ممکن است با چالش هایی از قبیل کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزهی مالکیتفکری، بالا بودن هزینهها به خصوص در فرآیند ثبت اختراعات و عدم برخورداری از دانش کافی در مورد حقوق مالکیت فکری و روشهای حمایت از آن ها در درون شرکت مواجه باشند. حقوق مربوط به اختراع و علایم تجاری به تنهایی ارزشمند نیست، مگر از آنها به صورت مناسبی بهره برداری شود. موسساتی که درصدد هستند از دانش فنی و خلاقیت خود حداکثر بهره را ببرند، باید استراتژی مالکیت فکری مناسبی در خصوص کسب و کار خود تدوین و آن را با استراتژی کلی کسب و کار شرکت هم خوان کنند. این استراتژی حداقل شامل استراتژی برای به دست آوردن مالکیتفکری، استراتژی برای بهره برداری از مالکیتفکری، استراتژی برای پایش مالکیتفکری و استراتژی برای اعمال مالکیتفکری می باشد.
مالکیت فکری باید در طرح حوزه هاي گوناگون کسب و کار جای گیرد. دانش جدید یا اصیل و ابراز خلاقانه¬ی ایده¬ها، نیروی محرکه¬ یک کسب و کار موفق در قرن حاضر است. به اين جهت، محافظت از چنین دانش و ابراز خلاقانه¬ای در برابر افشای غیرعمد یا استفاده¬ی غیرمجاز توسط رقبا از اهمیت فزاینده¬ای برای ایجاد و حفظ مزیت تجاری برخوردار است. هم¬چنین زير ساخت یک تجارت نیازمند منابع دیگری، از جمله شبکه¬ روابط و منابع و بودجه است. نظام حمایت از مالکیت فکری ابزاری کلیدی برای1. کوتاه کردن دست رقبای بی ملاحظه 2. برقراری رابطه با کارکنان، مشاوران، تامینکنندگان، مقاطعه-کاران، شرکای تجاری و مشتریان، و 3. کسب بودجه است.
سازمان ها و شرکت هايي که درصدد هستند از دانش فنی و خلاقیت خود حداکثر بهره را ببرند، باید استراتژی مالکیت فکری مناسبی در خصوص کسب و کار خود تدوین و آن را با استراتژی کلی کسب و کار شرکت هم خوان کنند. به عبارتی، باید در هنگام تدوین طرح کسب و کار و استراتژی بازاریابی خود به موضوع مالکیت فکری توجه کنند. یک استراتژی اساسی مالکیت فکری حداقل شامل موارد ذیل است:
1- استراتژی برای به دست آوردن مالکیتفکری
2- استراتژی برای بهره برداری از مالکیتفکری
3- استراتژی برای پایش مالکیتفکری
4- استراتژی برای اعمال مالکیتفکری
به دلیل بالا بودن هزینههای مربوط به برخی از اختلافات مربوط به مالکیتفکری و به خاطر ضررهایی که ممکن است در اثر وجود کالاهای تقلبی در بازار به وجود آید، تدوین استراتژی شفاف برای اعمال مالکیت فکری شرکت حیاتی است.
حقوق مالکيت معنوي در ایران
نتيجه
1- علم خواه، حسن، نقش مالکيت فکري در حمايت حقوقي از توليد ملي، اهمیت و نقش مالکیت فکری در حمایت حقوقی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، فارس نيوز،
2- دکتر نوروزی، حسین، وصفی، شهرام، نقش نظام حقوق مالکیت فکری در توسعه اقتصاد دانش محور، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول ، 1392،
4- کارش، فواد ،حقوق مالکيت معنوي و انتقال تکنولوژي،
5- مالکيت فکري، ويکي پديا.
* حائز 26 رتبـه بـرتـر در جشنواره هاي بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاري های کشور