تغییر محور فعالیتهای آموزشی در سازمان تعاون روستایی ایران ضروری است
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر ضرورت تغییر محور فعالیتهای آموزشی در سازمان، گفت: جنس موضوعات آموزشی در شبکه تعاونیها باید از نوع آموزههای مهارتی و منحصر به چهار حوزهی بیمه، مالیات، حسابرسی و بازاریابی باشد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" حسین شیرزاد در نشست مدیران اتحادیههای هفتگانه نظارت منطقهای که با دستور جلسه بررسی مسائل مربوط به بحث سهم ۳ درصد آموزش تشکیل شده بود، افزود: در این راه، همکاری و بکارگیری خبرگان حوزه بیمه و مالیات که به زیر و بم اجرایی و عملیاتی امور مسلط هستند دارای اولویت اساسی است.
وی در خصوص اصول و مبانی آموزشی در شبکه تعاونیها اظهار داشت: تجربه نشان داده است که با توجه به ویژگیها و نیازهای غالب ارکان شرکتها و اتحادیههای تعاونی، آموزشهای سنّتی و ترویجی در حوزه دانش و بینش فاقد اثربخشی لازم است و جز صرف هزینه و از دست دادن فرصت، ارمغان دیگری برای سازمان نداشته و ندارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: در بعد مسائل مالی و حسابرسی، آموزش حرفهای اقدامات پیشرفتهای نظیر مهندسی مالی، افزایش سرمایه و جایگزینی اندوخته قانونی با کمترین هزینههای فنی و مالیاتی، ذخیرهگیری با کمترین تبعات مالی، ارتقای حقوق صاحبان سهام، نحوه صحیح احصا و تقویم داراییها بدون کمترین تنش مالیاتی، پروسه فروش و تبدیل داراییها، تامین مالی سرمایه- محور، کاهش ضریب ریسک تراز مالی در جلب اعتماد سیستم بانکی، استفاده از کمکهای جانبی بدون محاسبه در صورتهای سود و زیان، لحاظ استانداردهای زیستی، انبارگردانی حرفه ای، تعدیل زیان انباشته و نظایر اینها باید مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به مراحل مختلف فرآیندهای آموزشی افزود: در امر آموزش هیچگونه تساهل و تسامحی پذیرفتنی نیست و سرانههای پایین آموزشی مناطق مختلف، حکایت از لنگش و ناکارآمدی این بخش در سازمان دارد.
شیرزاد مهمترین فاکتور در برنامهریزی آموزشی را تعیین دقیق گروههای هدف دانست و افزود: باید برای افراد خاص، آموزشهای تخصصی لازم با موضوعات و اهداف معین آموزشی که موجب اعتلای سطوح دانشی و مهارتی آنهاست، طراحی و اجرا شود.
به گفته وی، فرازهای بعدی فرآیند مدیریت آموزشی شامل ارزیابی، نظارتهای دورهای و سپس ارزشیابی است.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: اتحادیه مرکزی نظارت باید قادر به ترسیم صحیح چشماندازهای آموزشی در مقاطع کوتاهمدت (کمتر از یکسال)، میان مدت (۱ الی ۲ سال) و ساختاری یا بلندمدت (۵ الی ۷ سال) باشد.
وی افزود: خمیرمایه اصلی آموزشی شبکه تعاونیها قبل از هرچیز "مسئلهیابی" و "مسئلهشناسی" است که اگر سیستم آموزشی توانایی پویش و پایش مسائل گروهی و بنیادین آموزشی و یافتن هستههای داغ مشکلات را در خود ایجاد نکند، به مرور ایام، کل مجموعه دچار بحرانهای متعدد شده و چنانچه این گرهگاهها مورد توجه جدی واقع نشوند رفته رفته حتّی ساختار سازمان مرکزی و مناسباتش را نیز درگیر اشکالات اساسی و تضادهای درونسیستمی میکند، درست نظیر آنچه در خصوص تعاونیهای اعتبار شاهد آن بودهایم.
شیرزاد همچنین با تاکید بر نقش و اهمیت اتحادیههای نظارت، اظهار داشت: نظارت و ارزشیابی باید استصوابی باشد نه استطلاعی و لازمست با استفاده از ابزار نظارتی و ورود آگاهانه به قلب شبکه، برای حل مشکلات و پیشگیری از بروز بحرانها، در راستای آیندهپژوهی سیستمی نسبت به سناریونویسی و ارائه طرحهای پیشنهادی A ، B و C اقدام کند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد که ضمن آسیبشناسی معضلات مربوط به وصول سهم ۳ درصد آموزش، ساماندهی و هویتبخشی شکلی و ماهوی اتحادیههای نظارت منطقهای را در دستور کار ستاد و اتحادیه مرکزی نظارت قرار گرفته و با هماهنگیهای لازم در زمینه اخذ مجوز از سازمان بازرسی کل کشور جهت ارتقای جایگاه بازرسان اتحادیههای نظارت در قالب ضابطین بازرسی کل، اقدام عاجل صورت گیرد.
منبع: روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران