رئیس پژوهشکده چای کشور:
تنوع محصولاتی که از چای استحصال می شود از ظرفیت سرمایه گذاری قابل توجهی برخوردار است
رئیس پژوهشکده چای کشور : مزیت چای کشور را سالم و ارگانیک بودن آن دانست و از تلاش هایی سخن گفت که برای اخذ مجوز فروش چای ایران در بازار اتحادیه اروپا انجام گرفته است.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان، در سلسله نشست های نهاد بازار سرمایه گذاری خارجی گیلان که هر هفته شنبه ها برگزار می شود، نشست تبیین فرصت های سرمایه گذاری در صنعت چای کشور در 23 دی ماه در این اداره کل تشکیل شد.
رئیس پژوهشکده چای کشور در این نشست با اشاره به حجم واردات و صادرات کشور از مواد خام و کشاورزی به سهم محصول چای در این حوزه پرداخت.
رضا آزادی با بیان اینکه طی 10 سال اخیر تجارت چای در سطح دنیا از رونق قابل توجهی برخوردار شده است اظهار کرد: با وجود چندین سال رکود اقتصادی در صنعت چای و کاهش ارزش اقتصادی چای در کشور شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی سطح زیرکشت چای در کشور بودیم.
وی میزان تولید چای کشور را 25 تا 30 هزارتن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر کشور به 110 هزارتن چای نیاز دارد که با تولید کنونی، ناچار به واردات بین 70 تا 80 هزارتن چای هستیم.
آزادی با اشاره به احیای سازمان چای و تلاش هایی که برای بهبود وضعیت کشت چای طی سه تا چهار سال اخیر انجام شده عنوان کرد: با کوشش هایی که طی سه سال اخیر صورت گرفته توانسته ایم 3 تا 4 هزار هکتار اراضی زیر کشت چای را مجددا احیا کنیم و به چرخه تولید چای بازگردانیم.
رئیس پژوهشکده چای کشور در ادامه مزیت چای کشور را سالم و ارگانیک بودن آن دانست و از تلاش هایی سخن گفت که برای اخذ مجوز فروش چای ایران در بازار اتحادیه اروپا انجام گرفته است.
وی بیان داشت: سلامت چای ایران از مزیت های رقابت پذیر در بازار چای دنیا است و همین مزیت می تواند این محصول را در سطح بازارهای دنیا از جمله بازار اتحادیه اروپا مورد توجه قرار دهد.
رئیس پژوهشکده چای کشور همچنین به مشکلات باغات چای کشور از جمله قدیمی بودن و عدم استفاده از تکنولوژی نوین برای بدست آوردن چای خشک اشاره کرد و ادامه داد: چای علاوه بر مزیت نوشیدنی، به عنوان یک محصول بهداشتی، آرایشی و همینطور دارویی قابل اعتنا است.
آزادی اذعان داشت: آنچه که هم اکنون مدنظر پژوهشکده چای کشور برای تجاری سازی این محصول است، تنوع محصولاتی است که از چای به دست می آید و می تواند ظرفیتی بسیار بزرگ برای سرمایه گذاری باشد.
رئیس پژوهشکده چای کشور سپس هفت قابلیت تجاری سازی چای را مطرح کرد.
آزادی همچنین توسعه گردشگری چای را مدنظر قرار داد و گفت: هم اکنون کشوری مانند چین با تمرکز بر روی گردشگری چای توانسته درآمد قابل توجهی از این محصول به دست آورد.
وی استفاده از عصاره چای در محصولاتی همچون کیک و کلوچه را برای سرمایه گذاری قابل توجه دانست و افزود: هم اکنون تلاش هایی برای تولید محصولات شیرینی و کیک با استفاده از محصول چای در حال انجام است.
آزادی تاکید کرد: تنوع محصولات چای برای سرمایه گذاری ظرفیت بسیار مهمی است که همه کشورهای تولیدکننده چای به دنبال آن هستند و در کشورمان نیز می توان این سرمایه گذاری ها را انجام داد.
در ادامه این نشست، در بخش پرسش و پاسخ، مدیرکل امور اقتصادی و دارائی گیلان به واردات انبوه چای اشاره کرد.منصور مولائی پور همچنین با اشاره به اهمیت پرداختن به محصول چای به عنوان یک محصول قابل سرمایه گذاری گفت: برای رسیدن به سرمایه گذاری بر روی محصول چای باید به دنبال تشکیل خوشه های صنعتی چای بود.
وی افزود: بنابراین تشکیل یک بسته شامل معرفی تنوع محصولاتی که از چای استحصال می شود به همراه فرصت های سرمایه گذاری که برای آن تعریف می شود، می تواند نخستین گام برای توسعه صنعت چای است.
پاک سرشت عضو انجمن تسهیل گری سرمایه گذاری در این بخش با اشاره به اقدام مثبت پژوهشکده چای در جهت رایزنی برای فروش چای کشور در بازار اتحادیه اروپا گفت: تسریع در چنین اقداماتی می تواند موجب توسعه صنعت چای کشور شود.
وی افزود: علاوه بر این، باید بر بسته بندی چای، نوسازی ادوات کارخانجات، بازرگانی چای نیز تمرکز کرد.
همایون کاوه عضو اتاق بازرگانی گیلان نیز با تاکید بر توسعه گردشگری چای اظهار کرد: حوزه گردشگری چای ظرفیت قابل توجهی است که در گیلان مهیاست.
وی تصریح کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی آمادگی دارد در این حوزه با پژوهشکده چای تعامل و همکاری کند.