مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش تعالی سازمانی:
توسعه اقتصادی و اجتماعی به سازمانها و مدیران متعالی و پیشرو نیازمند است /برای رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی به سمت بهرهوری بیشتربرویم
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: پایههای اساسی و ارکان اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی سازمانها و مدیران متعالی و پیشرو جامعه هستند. چرا که پشتوانه اصلی آینده جامعه مدیرانی هستند آینده سازمان را معماری میکنند.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از شاتا، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پانزدهمین همایش جایزه ملی تعالی سازمانی افزود: نقطه شروع سازمان در مسیر تعالی خود ارزیابی است و در این زمینه نیاز به قضاوتهای علمی و ارزشی هر دو داریم.
محمدعلی محمدی تصریح کرد: فارغ از شناخت ایران و فرهنگ ایرانی بحث تعالی منتفی است و باید در این بستر ارزیابی صورت گیرد. برای سیر تعالی در سازمان باید حتماً به ایران شناسی هم توجه شود.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به نرخ رشد 8 درصدی باید به بهرهوری بیشتر بپردازیم. و این موضوع دغدغه اصلی امروز جامعه است و هر چقدر سهم افزایش سرمایه کمتر شود باید سهم بهرهوری افزایش یابد و ما باید تاکید از هر دو را در برنامههای توسعه ببینیم که دیدهایم.
محمدی افزود: پشتوانه تعالی سازمان حوزه توانمندیهای سازمان است و قابلیتها سطح تعالی سازمان را مشخص میکند که با آنها به اهداف خود میرسد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: مسیر تعالی نقطه شروع دارد اما نقطه پایان ندارد. چرا که مسیر کمال و توسعه بیپایان است.
وی در ادامه یکی از نقاط شروع تعالی را تشخیص درست عنوان کرد و افزود: یکی از رسالتهای یک رهبر در سازمان این است که تغییرات را به موقع تشخیص دهد و آن را در سازمان خود با نگاه آیندهنگرانه اعمال کند فرصتها را تشخیص دهد و نهایت استفاده را داشته باشد.
محمدی اضافه کرد: رهبر استراتژیک به درستی فرصتهای پنهان در آینده را تشخیص و برای بهرهگیری از آنها به درستی بهرهبرداری میکند.
به گفته وی متعالی شدن نتیجه یک لحظه خاص نیست و نظم بنیان استقرار یک سیستم درست در سازمان است.
محمدی اظهار کرد: پشتوانه تعالی یک سازمان نظم و بردباری و انرژی و یک سازمان تنها با نظم و بدون انرژی خسته میشود و موانع و مشکلات آن را بیانگیزه میکند. بدینترتیب در سازمانهای متعالی هم شدت انرژی بالاست و هم ماهیت انرژی سازنده و مثبت است.
محمدی در ادامه رسالت مرکز تعالی سازمانی را در سه حوزه تعریف کرد و افزود: اعطای جایزه ملی تعالی، آموزش و تبادل تجربیات تعالی سازمانی و کمک به اجرای پروژههای توسعه تعالی سازمانی از رسالتهای این مرکز است.
وی در ادامه با اشاره به فلسفه اعطای جایزه تعالی سازمانی گفت: هدف ایجاد شرایط رقابتی بین سازمانها و نیز خودارزیابی سازمانها و حرکت در مسیر تکاملی بوده است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی الگوی تعالی سازمانی در سال 96 به روزرسانی و ویرایش شد و دامنه شمول جایزه در پنج بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و عمومی قرار دارد.
وی با بیان اینکه سازمان سلامت سازمانی است که تنها برنده سطح زرین است اضافه کرد: سطح تندیس زرین به سازمانهایی با امتیاز بیشتر از 650، تندیس سیمین به امتیازات بیشتر 550، تندیس بلولین به امتیازات بیشتر از 450، تقدیرنامه به امتیازات بیشتر از 250 و گواهی تعهد به تعالی به بقیه شرکتکنندگان تعلق میگیرد.
به بیان وی طی پانزده سال برگزاری این جایزه تنها دو بار تندیس زرین اعطا شده است تندیس سیمین 18 بار، بلولین 73 بار، تقدیرنامه 434 بار و گواهی تههد به تعالی 597 بار به شرکتکنندگان اعطا شده است.