اجلاس اکو
اکو
دیجیتالیسازی حملونقل
طلوع کریدورهای اکو با نقشآفرینی ایران
با تمرکز بر توسعه کریدورهای بینالمللی، تسهیل عبور مرزی و دیجیتالیسازی حملونقل، سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) به میزبانی ایران آغاز شد؛ نشستی که با حضور نمایندگان ارشد ۱۰ کشور عضو، گامی مهم در همگرایی ترانزیتی منطقهای به شمار میرود.

به گزارش " گسترش تولید و تجارت" اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می گردد که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس گردید.در سال ۱۹۹۲، سازمان هفت عضو کشور جدید را به عضویت پذیرفت که عبارتند از: افغانستان، آذربایجان ، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان.
اکو مبادرت به تعریف چندین پروژه بر اساس طرحهای اولویت دار مبتنی بر همکاری نموده است
طرح های اولویت دار اکو عبارتند از ؛انرژی، تجارت، حمل و نقل، کشاورزی و کنترل مواد مخدر.
در طراحی جدید اکو کریدورهای ترانزیتی مورد توجه قرار گرفتهاند که عبارتند از:
• کریدور آلماتی–تهران–استانبول که از آسیای مرکزی تا اروپا امتداد دارد
• مسیر قزاقستان–ترکمنستان–ایران که به عنوان بخشی از ترانزیت شمال به جنوب عمل میکند
دو روز پیش به میزبانی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان ارشد کشورهای عضو اکو از جمله ترکیه، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان در نخستین روز این نشست تخصصی، به بررسی روند توسعه کریدورهای ریلی و جادهای پرداختند.در این نشست، مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه امین ترفع ، گزارشی از عملکرد ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته ارائه کرد. بر پایه این گزارش، ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی راهبردی، نقش کانونی در اتصال شرق، غرب، شمال و جنوب منطقه ایفا میکند.
مهم ترین موضوعات مورد بررسی در این نشست
از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست میتوان به برنامهریزی برای دیجیتالیسازی اسناد حملونقل، توسعه حملونقل سبز (بدون کربن دی اکسید و آلایندگی)، تجاریسازی کریدورهای بینالمللی و تسهیل فرآیند عبور مرزی اشاره کرد.همچنین پیشنویس تفاهمنامههای دوجانبه و چندجانبه ترانزیتی میان اعضا در این نشست کارشناسی نهایی شد و برای تصویب به نشست وزرای حملونقل در روز دوم اجلاس ارسال خواهد شد.
امین ترفع، مشاور وزیر و رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی ایران در این نشست ابتکاراتی را در زمینه کاهش زمان توقف کالا در مرز با هدف افزایش همگرایی در شبکه ترانزیت، کاهش هزینه های حمل کالا با تدوین سیاست های تعرفهای و ارائه تسهیلات به کشورهای محصور در خشکی برای دسترسی به اراضی لجستیکی در بنادر جنوبی ایران را به اعضای اکو پیشنهاد کرد. اجلاس وزرای حملونقل اکو به مدت دو روز در تهران ادامه دارد که بر همافزایی زیرساختی، لجستیکی و سیاستگذاری مشترک اعضا تمرکز دارد.گفتنی است سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو به مدت دو روز در تاریخ ۱۱ و ۱۲ خرداد ماه برگزار شد.
منبع: فارس
مطالب مرتبط