لجستیک
هاب کلیدی حملونقل
فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری)
ترمینال سلام
پایان توقفهای مکرر؛ فرودگاه امام (ره) در مسیر تبدیل شدن به قطب منطقهای حملونقل و سرمایهگذاری
۵۸ سال پس از طرح اولیه، فرودگاه امام خمینی(ره)، پروژهای پرمخاطره و متوقفشده بارها، امروز در دهمین سال فعالیت، در حال تبدیل به هاب کلیدی حملونقل، لجستیک و سرمایهگذاری ایران شده و وارد فاز تازه توسعه شده است.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) امسال در حالی دهمین سال فعالیت رسمی خود را پشت سر گذاشته که تاریخ شکلگیری آن به بیش از پنج دهه پیش بازمیگردد؛ دورانی که ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری) در سال ۱۳۴۶ طرح احداث یک فرودگاه بزرگ و مجهز در جنوب تهران را برای توسعه نقش ایران در ترانزیت هوایی بین اروپا و آسیا مطرح کرد.
عملیات ساخت در سال ۱۳۵۶ با همکاری شرکتهای آمریکایی و ایرانی آغاز شد، اما چند ماه بعد متوقف و برای سالها به تعویق افتاد
پس از وقفهای طولانی، پروژه در دهه ۷۰ دوباره جان گرفت و چند شرکت ایرانی همراه با یک شرکت فرانسوی روند ساخت را ادامه دادند. سرانجام در سال ۱۳۸۴، فاز نخست این فرودگاه با ظرفیت ۶.۵ میلیون مسافر افتتاح شد و پروازهای بینالمللی تهران از مهرآباد به این فرودگاه منتقل گردید.

طراحی این پروژه بزرگ توسط ایرج کلانتری، معمار برجسته ایرانی، و پل آندرو، طراح فرودگاه شارل دوگل، انجام شده بود
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مامور شد فرودگاه امام خمینی(ره) را به «شهر فرودگاهی» تبدیل کند؛ مجموعهای بزرگ با کارکردهای چندبعدی شامل حملونقل، لجستیک، تجارت و خدمات عمومی. در سال ۱۳۹۲ اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی تصویب شد و این مجموعه از آذر ۱۳۹۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با وسعت ۱۴ هزار هکتار اکنون در قالب ۱۱ پهنه عملکردی توسعه یافته است؛ پهنههایی شامل بخش هوانوردی و ترمینالها، گردشگری و سلامت، نمایشگاهی، بندر خشک، شهر لجستیک، مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، پهنه تحقیق و توسعه و محدودههای تجاری.
قرار است این پهنهها با استفاده از مشوقهای مناطق آزاد و ویژه، به بستر جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی بدل شوند
در سال ۱۳۹۸ «ترمینال سلام» به عنوان دومین ترمینال شهر فرودگاهی افتتاح شد. این ترمینال که ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر را دارد، ویژه پروازهای عتبات عالیات طراحی شد و معماری ایرانی–اسلامی آن را به یک طرح شاخص ملی تبدیل کرده است. انتقال کامل پروازهای زیارتی به این ترمینال گامی مهم در افزایش ظرفیت و ساماندهی پذیرش مسافران بود.

مهمترین طرح توسعهای این مجموعه، فاز دوم شهر فرودگاهی است که عملیات آن در آذر ۱۴۰۲ آغاز شد
این فاز شامل ابرترمینالی جدید، برج مراقبت، دو باند پروازی و پل ارتباطی هواپیمارو میان اتوبانهای ساوه و قم است. ترمینال ۲ که برای افق طرح ۲۰۴۶ طراحی شده، بهعنوان هسته اصلی پذیرش مسافر در آینده در نظر گرفته شده و دسترسی مستقیم به باند جنوبی و اتصال از طریق تاکسیوی به باند شمالی خواهد داشت.
این پروژه یکی از بزرگترین طرحهای زیرساختی کشور در حوزه حملونقل هوایی محسوب میشود
چشمانداز شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، تبدیلشدن به موتور اقتصادی تهران و یکی از اصلیترین مراکز حملونقل هوایی منطقه است؛ مرکزی که با ترکیب حملونقل، لجستیک، تجارت و خدمات شهری، میتواند نقشی کلیدی در آینده اقتصادی ایران ایفا کند.این فرودگاه ۱۰ساله اکنون در آستانه ورود به مرحلهای تازه از توسعه قرار دارد؛ مرحلهای که میتواند ایران را به یکی از هابهای مهم منطقه در جابهجایی بار و مسافر تبدیل کند.
منبع: فارس
مطالب مرتبط