پروژه رشت ـ آستارا پیوند راهبردی در زنجیره تجارت جهان
با آزادسازی ۵۰ درصد اراضی مسیر ریلی رشت ـآستارا و تکمیل ساخت این خط ریلی، تجاریسازی کریدور شمال ـ جنوب یک گام جلوتر رفته و مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری خواستار تسریع در تکمیل این پروژه شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ پروژه احداث خط ریلی رشت–آستارا که به عنوان حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال–جنوب شناخته میشود، این روزها با سرعت بیشتری در حال پیگیری است. بنا بر اعلام مسئولان، تاکنون نیمی از اراضی مسیر ۱۶۰ کیلومتری آزادسازی شده و عملیات آمادهسازی بستر و اجرای بخشهای عمرانی به شکل گسترده آغاز شده است.محمد پردلنژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در گیلان، اعلام کرده تاکنون حدود نیم همت برای آزادسازی و تملک اراضی هزینه شده است. او تاکید کرده که عملیات با کمترین آسیب زیستمحیطی دنبال میشود و تنها نقطه حساس، محدوده جنگل گیسوم است که با جابهجایی خطوط فشار قوی مدیریت خواهد شد.اهمیت این خط ریلی تنها در اتصال داخلی شمال ایران به گیلان و آستارا خلاصه نمیشود، بلکه با تکمیل آن، کریدوری که در سال ۲۰۰۰ با توافق ایران، روسیه و هند پایهگذاری شد، به طور کامل عملیاتی خواهد شد. این کریدور جنوب ایران و خلیج فارس را به روسیه، قفقاز، اروپا و آسیای مرکزی متصل میکند و طبق برآوردها، میتواند زمان و هزینه جابهجایی بار میان هند و اروپا را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.
پیمانکاری پروژه بر عهده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا است و هماکنون فعالیتهایی همچون زیرسازی، روسازی و پلسازی در حال اجراست. در بخش پلسازی، ساخت حدود ۴۰ کیلومتر پل پیشبینی شده که احتمال افزایش آن تا ۸۰ کیلومتر نیز وجود دارد. پیشرفت فیزیکی فعلی پروژه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد شده است.
از نظر مالی، این پروژه به تامین مالی به موقع نیاز دارد. هرچند بخشی از بودجه از محل منابع سنواتی تامین شده، اما گزینههایی چون تهاتر نفت نیز برای تسریع کار مطرح شده است. علاوه بر این، توافقنامهای میان ایران و روسیه امضا شده که در صورت نهایی شدن، حضور و مشارکت طرف روسی در اجرای پروژه (1.6 میلیارد دلار) قطعی خواهد بود.
در همین راستا، مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری در نشست شورای اداری شمال۲ با تاکید بر ضرورت فعالسازی کریدور شمال–جنوب، خواستار تسریع در تکمیل مسیر رشت–آستارا شد. او همچنین بهرهگیری حداکثری از ظرفیت حمل ترکیبی ایستگاه رشت، تخصیص کد گمرکی برای این ایستگاه و تقویت تعاملات ریلی بینالمللی را از اولویتهای جدی دانست.پروژه رشت–آستارا از نگاه کارشناسان نهتنها یک طرح عمرانی، بلکه یک پیوند راهبردی در زنجیره تجارت جهانی است. تکمیل این مسیر، جایگاه ایران را در معادلات ترانزیتی منطقه ارتقا خواهد داد و زمینهساز توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و رونق گردشگری در شمال کشور خواهد بود.
منبع: فارس
مطالب مرتبط