ریل
مسیر ریلی شلمچه تا بصره
پروژه اتصال ایران و عراق
پس از ۲ دهه ، راهآهن شلمچه ـ بصره وارد مرحله عملیاتی شد
با تکمیل زودهنگام مینروبی و آغاز عملیات اجرایی راهآهن شلمچه ـ بصره، این پروژه پس از ۲ دهه وارد مرحله عملیاتی شد؛ مسیری که ظرفیت جابجایی میلیونها زائر را دارد و محور اصلی گفتوگوهای وزیر راهوشهرسازی فرزانه صادق با مسئولان عراقی در سفر اخیر خود به عراق بوده است.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" با اتمام عملیات مینروبی مسیر ریلی شلمچه تا بصره در خاک عراق، یکی از موانع مهم فنی در پروژه اتصال ایران و عراق از طریق خطآهن برطرف شد؛ پروژهای که میتواند مسیر مشهد، تهران، قم تا کربلا را برای میلیونها زائر هموار کند و دسترسی ایران به بازارهای مدیترانهای را تسهیل نماید.در حالی که بیش از دو دهه از طرح اولیه احداث این مسیر ریلی میگذرد، راهآهن شلمچه–بصره بهعنوان حلقه مفقوده شبکه ریلی ایران و عراق، سرانجام وارد فاز جدی اجرایی شده است.
این پروژه با وجود طول نسبتاً کوتاه ۳۲ کیلومتری، از منظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد
مینروبی زودتر از برنامه؛ مسیر آماده تحویل به عراقحدود دو هفته پیش، مدیرعامل راهآهن ایران، جبارعلی ذاکری، اعلام کرده بود که عملیات مینروبی این مسیر طی ۱۰ روز آینده تکمیل خواهد شد. اکنون سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن، خبر داده که این اقدام پیش از موعد به پایان رسیده و مسیر برای آغاز عملیات ساخت به طرف عراقی تحویل داده شده است.داودی ضمن اشاره به همت مهندسان و متخصصان ایرانی در اجرای این عملیات، مینروبی را یکی از سه تعهد ایران در اجرای این پروژه عنوان کرد. دو تعهد دیگر، شامل احداث پایانه مرزی و ساخت پل بزرگ بر روی رودخانه اروند، همچنان در دست اجرا هستند و طبق برنامهریزیها، تا موعد مقرر تکمیل خواهند شد.
پل فنی روی اروندرود؛ شاهکار مهندسی در حال تکمیل یکی از بخشهای مهم این پروژه، پل ریلی عظیمی است که قرار است از روی اروندرود عبور کند
به گفته وزیر راه و شهرسازی، این پل حدود ۷۰۰ متر طول دارد و شامل ۱۷ پایه است که ۸ تا ۹ پایه آن در داخل رودخانه قرار دارد. تاکنون حدود ۴۰ درصد از شمعهای این سازه بزرگ نصب شدهاند.وزیر راه، فرزانه صادق، که اخیراً به عراق سفر کرده بود، پس از بازدید میدانی از محل اجرای پروژه در بصره، از پیشرفت مطلوب پل تکنیکال خبر داد و ابراز امیدواری کرد این بخش از پروژه تا پیش از اربعین ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد. وی همچنین خواستار شتاب طرف عراقی در آمادهسازی بقیه مسیر شد تا دو سوی پروژه همزمان به پیش بروند.ظرفیتهای منطقهای و فرامنطقهایخطآهن شلمچه–بصره صرفاً یک پروژه مسافری نیست.
طبق برآوردها، این مسیر ریلی توانایی جابجایی سالانه بیش از ۳ میلیون زائر به عتبات عالیات را دارد و میتواند در ایام اوج، مانند اربعین، فشار قابلتوجهی از روی جادهها بردارد
هر قطار، معادل ۶۰ دستگاه اتوبوس ظرفیت دارد، که این موضوع به کاهش ترافیک، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جادهای منجر خواهد شد.از سوی دیگر، این مسیر قابلیت جابجایی سالانه حدود ۲۰ میلیون تُن کالا را نیز داراست. با تکمیل این پروژه، ایران از طریق عراق به سوریه، لبنان و دریای مدیترانه متصل خواهد شد، که این خود به گشایش مسیرهای جدید ترانزیتی و تقویت جایگاه ایران در کریدورهای منطقهای میانجامد.
همکاری سیاسی و فنی ایران و عراقدر سفر اخیر وزیر راه ایران به عراق
جلسات متعددی با مقامات بلندپایه این کشور از جمله نخستوزیر، وزیر حملونقل و وزیر کشور برگزار شد. محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق، در دیدار با فرزانه صادق بر ضرورت تکمیل این پروژه و گسترش همکاریهای حملونقلی تاکید کرد. به گفته وی، این خط ریلی نهتنها برای تسهیل تردد زائران، بلکه برای ارتباط ایران با آسیای میانه نیز حائز اهمیت است.وزیر راه ایران نیز خواستار ارائه گزارشهای هفتگی پیشرفت پروژه، هماهنگی مستمر میان مدیران فنی دو کشور و تسریع در اجرای تعهدات طرف عراقی شد.به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل، راهآهن شلمچه–بصره اکنون دیگر تنها یک طرح روی کاغذ نیست، بلکه وارد مسیر عملیاتی شده و امیدها برای اتصال موثر ایران به عراق و فراتر از آن، بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است. اگرچه هنوز موانعی مانند ساخت پل اروند و آمادهسازی زیرساختهای عراقی باقیست، اما روند فعلی، نوید آیندهای روشن برای یکی از مهمترین پروژههای ریلی منطقه را میدهد.
مطالب مرتبط