گیلان در مسیر دریایی شدن دانش؛ بنادر خزر در انتظار تولد دانشکدهای که توسعه را نهادینه میکند
دو برابر شدن ناوگان کشتیرانی در دریای خزر، زنگ ضرورت برای تربیت نیروهای بومی و متخصص را به صدا درآورده است. در چنین شرایطی، راهاندازی دانشکده دریانوردی در بندرانزلی نه صرفاً یک طرح آموزشی، بلکه تصمیمی راهبردی برای تثبیت حضور علمی، فنی و اقتصادی ایران در حوضه خزر بهشمار میرود؛ طرحی که میتواند گیلان را از یک بندر تجاری به مرکز دانش و دیپلماسی دریایی شمال کشور ارتقا دهد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" و بنا بر اعلام ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، روند دو برابری رشد ناوگان دریایی کشور در دریای خزر، نیاز به تربیت نیروهای متخصص در شمال کشور را به سطح یک ضرورت راهبردی ارتقا داده است.
در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به افزایش چشمگیر ظرفیت کشتیرانی خزر از ۵۲ فروند به ۱۰۴ فروند گفت: «توسعه ناوگان دریایی بدون زیرساخت آموزشی بومی، تداومپذیر نخواهد بود. ایجاد دانشکده دریانوردی در بندرانزلی نهتنها پاسخ به یک نیاز آموزشی بلکه پیششرط تداوم امنیت، بهرهوری و حضور پایدار ایران در عرصه رقابتهای دریایی شمال است.»
یونسی تاکید کرد که شرکتهای کشتیرانی فعال در خزر امروز برای جذب افسران دوم و سوم، کاپیتانها و مهندسان دریایی با کمبود نیرو مواجهاند و تربیت نیروهای بومی متخصص میتواند ضمن کاهش هزینههای عملیاتی و وابستگی آموزشی، به اشتغال پایدار در شمال کشور نیز منجر شود.
اهمیت استراتژیک دانشکده دریانوردی بندرانزلی
بندرانزلی بهعنوان نخستین بندر کشور در کرانه جنوبی خزر و مسیر اتصال ایران به بنادر آسیای میانه، از موقعیتی برخوردار است که استقرار یک دانشکده تخصصی دریانوردی در آن، میتواند به نقشآفرینی هدفمند ایران در زنجیره کشتیرانی بینالمللی خزر منجر شود.
این دانشکده، علاوهبر تامین نیاز جدی شرکتهای داخلی، میتواند به تربیت نیرو برای کشورهای همجوار (از جمله آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) بپردازد و در قالب همکاریهای دوجانبه یا منطقهای، بین دانشگاه گیلان و مراکز علمی حوزه CIS، یک «محور آموزشی بینالمللی» ایجاد کند.
یونسی در ادامه با اشاره به تاخیر ایجاد این دانشکده بهدلیل موانع اداری طی دو سال اخیر تصریح کرد:
«استاندار گیلان به شکل مستمر پیگیر این طرح است و از دانشگاه گیلان خواسته شده روند نهاییسازی را تسریع کند. با نگاه مثبت ریاست جدید دانشگاه گیلان به آموزشهای تخصصی دریایی، انتظار میرود این طرح بهزودی عملیاتی شود.»
مزایا و پیامدهای اقتصادی طرح
بر پایه برآوردهای کارشناسی، استقرار دانشکده دریانوردی در گیلان علاوه بر تامین نیاز ساختاری کشور به نیروی انسانی متخصص، آثار اقتصادی قابل توجهی همچون ایجاد اشتغال پایدار در حوزههای فنی و آموزشی،تقویت ایمنی دریانوردی و کاهش سوانح دریایی در خزر، افزایش ظرفیت صادرات خدمات فنی و آموزشی به کشورهای حاشیه خزر، کاهش وابستگی به مراکز آموزشی خارج از کشور و تحکیم جایگاه گیلان در شبکه ملی بنادر کشور را به دنبال دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در پایان تاکید کرد: «گیلان این پتانسیل را دارد که به قطب آموزشهای دریانوردی کشور در سطح سفرهای محدود و نامحدود تبدیل شود. نیروی انسانی آموزشدیده، مهمترین سرمایه برای آینده تجارت و حملونقل دریایی است و تحقق این هدف تنها با همافزایی دستگاههای مسئول ممکن خواهد بود.»
گفتنی است در پایان این مراسم، علی کوهساری، معاون امور دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی گیلان، پیام روز جهانی دریانوردی سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) را قرائت کرد.